70
הצעת השירות – סיכום ביניים
כפי שכבר תואר לעיל, העבודה הפנימית של השירות באה לידי סיום בשיגור נוסח
הנוסח המלא של הצעת השירות, ובו 32 סעיפים, הובא
190
השירות אל שר המשפטים.
191
במהלך הדברים עד כה אגב סקירה של התנהלות עבודת ההכנה שבוצעה בשירות.
בסיכום ביניים זה נסתפק אפוא רק בציון העקרונות והנושאים המרכזיים שבו.
הצעת השירות התאפיינה בסגנון מעורב: היא שימשה מסגרת לכלל עשיית השירות
בהפנותה לכללים ולהוראות של ראש השירות בכל מה שנוגע לפרטים; היא מפורטת
געה בכל העניינים שלשירות יש קושי אמיתי בהם מול מגבלות החוק והפסיקה
ָ
דיה בנ
של בתי המשפט. ההצעה מותירה בידי השירות מרחב פעולה רב למדי, ב"מחיר"
סביר של צורך בדיווח ובאישור גורמי החוץ הממונים, לרוב תוך הסתפקות באישור
הדרג הממשלתי, ובנושאים רגישים במיוחד של פגיעה בזכויות – גם באישור הדרג
הפרלמנטרי.
ההצעה נוקטת סגנון פתוח המאפשר לשמר גמישות בפעילויות שאינן בדיוק בתוך
ד' האמות של רשימת הסמכויות הקבועות אך נדרשות לעתים במסגרת הראייה
הביטחונית הרחבה יותר, לרבות בקשר של יחסי החוץ ושיתוף פעולה עם גורמי קהילה
וביטחון אחרים. יש בהצעה איזון בין הסמכויות הפוזיטיביות של השירות ומטעמו,
מחד גיסא, לבין הגנה רחבה על העובד הבודד שפעל במסגרת מה שמותר לו, מאידך
גיסא.
שאלה שלא הוכרעה, כפי שכבר צוין, במסגרת הצעת השירות, היא שאלת מעמדו
החוקתי של חוק השב"כ: האם לחוקק אותו כחוק רגיל, או לעגן את האמור בו
כחוק יסוד שיהיה עמיד בפני "מתקפות חוקתיות", בעיקר נוכח העובדה שבעניינים
מסוימים, כמו חקירות וחיפושים, הוא מתנגש עם חוקים אחרים ועם זכויות יסוד
חוקתיות. הואיל וסוגיה זו היא מתחום המדיניות המשפטית הכוללת, הותיר השירות
091 מכתב מיום 49.21.82. כפי שהוזכר לעיל, כמה ימים לאחר מכן שוגר נוסח מתוקן, מיום 59.1.1, נוכח שינויים
נוספים שהוכנסו בו, וזאת לקראת הדיון הראשון בנושא שקיימו שר המשפטים וצוותו בתחילת ינואר
.1995
191 ראה ציטוט הסעיפים לפי סדרם, מסעיף 1-32, בהתאמה, בהערות השוליים הבאות: )1( 121; )2( 421;
;106 (14) ;112 (13) ;101 (12) ;165 (11) ;80 (10) ;143 (9) ;140 (8) ;135 (7) ;94 (6) ;93 (5) ;92 (4) ;77 (3)
.122 (23) ;86 (22) ;123 (21) ;125 (20) ;166 (19) ;159 (18) ;167 (17) ;163 (16) ;116 (15)