9
: פירוט נתוני הלומדים בכיתות י'-י"ב בחינוך הטכנולוגי-מקצועי
לוח 1
קבוצת מגמות
מספר תלמידים
שיעור מכלל הלומדים בנתיב
הטכנולוגי-מקצועי
מגמות מדעיות הנדסיות
38,130
35%
מגמות טכנולוגיות
46,339
43%
מגמות בתחומים נוספים
23,771
22%
סה"כ
108,240
100%
מקור: וורגן וגלעד 8002, ע' 31
בשלוש המגמות שבחינוך הטכנולוגי יכולים התלמידים לגשת לבחינות בגרות, אך
על מנת להיות זכאים לתעודת בגרות ברמה גבוהה, העומדת בדרישות הסף של
האוניברסיטאות, הם מחויבים להשיג ציון עובר במתמטיקה ברמה של 3 יחידות
לפחות, אנגלית ברמה של 4 יחידות ומקצוע בחירה נוסף גם הוא ברמת 4 יחידות
לפחות. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן: הלמ"ס) משנת 6002 עולה
כי יש מידה רבה של שונות בין המגמות בנתיב הטכנולוגי, הן בהרכב הדמוגרפי הן
בהישגים בבחינות הבגרות. שיעור הזכאות לבגרות במגמות כגון מכונאות, מינהל
ותיירות היה נמוך ועמד על שליש מהתלמידים בלבד, בעוד שיעור הזכאות לבגרות
בקבוצת המגמות שהוגדרו כ"עתירות מדע וידע" היה גבוה מאוד גם בהשוואה לנתיב
העיוני ועמד על %97 מהתלמידים (לוח 2).
: הישגי התלמידים בחינוך הטכנולוגי והמקצועי בבחינות הבגרות תשס"ו
לוח 2
ובהשוואה לשנים קודמות
תשנ"ח
תשס"ד
תשס"ו
שיעור הניגשים לבגרות מתוך הלומדים
68.4%
77.5%
86.9%
שיעור הזכאים לבגרות מתוך הלומדים
29.4%
43.8%
48.6%
שיעור העומדים בדרישת הסף של
האוניברסיטה מתוך הזכאים
76%
80.1%
84%
עוד עולה מנתוני הלמ"ס, שתלמידים שמוצאם מישראל נטו יותר ללמוד בנתיב העיוני,
ואילו לתלמידים עולים היה ייצוג-יתר בנתיב הטכנולוגי והחקלאי. חלקם היחסי של
תלמידים ממוצא אסיה ואפריקה היה גדול יותר בקבוצת המגמות "הנדסה, תכנון
ובקרה" ו"מערכות ניהול תעשייתי", ונמצא כי הסיכויים לגשת לבחינות בגרות, ואף
הסיכויים לזכאות בתעודת בגרות במגמות אלו היה נמוך מאשר במגמת "מערכות
עתירות ידע ומדע". לכן, שיעור הזכאים לתעודת בגרות בקרב תלמידים שמוצאם