13
: הישגים בבחינות לתעודות גמר
לוח 4
מס' הנבחנים
מס' מקבלי תעודת גמר
אחוז מקבלי תעודות גמר
תשס"ו (5002)
3,173
2,110
66%
תשס"ז (6002)
3,281
1,818
55%
מקור: וורגן וגלעד 8002, עמ' 91
קשיים ייחודיים במערכת ההכשרה המקצועית
האילוץ המרכזי של משרד התמ"ת בנושא החינוך הטכנולוגי הוא הגבלת מספר
התלמידים. עניין זה גורם לבעיות בשלושה מישורים:
א. בעיות חברתיות ובעיות כלכליות במשק – מכיוון שהפריסה הארציתשל בתי הספר
המקצועיים לקויה, נוצר מצב שברשויות מקומיות רבות אין בתי ספר מקצועיים.
היצע הכשרה זה גורם למחסור בבעלי מקצוע ולהכבדת הנטל על החברה מצד
בוגרי או נושרי בתי ספר על-יסודיים שיכלו ללמוד מקצוע אך לא הייתה מסגרת
בעבורם. לכן יש בישראל לחץ מתמיד לפתוח בתי ספר מקצועיים, בעיקר במגזרי
המיעוטים.
ב. בעיות ארגוניות לרשתות החינוך ולבתי הספר – מבחר מגמות הלימוד בבתי הספר
אינו מספק (בייחוד בבתי ספר קטנים), ולעתים נכפית על התלמיד מגמה שהוא
אינו מעוניין בה.
ג. בעיות במשרד התמ"ת – המשרד אינו יכול לקבוע קריטריונים של זכאות למכסות
תלמידים לרשתות החינוך המקצועי (ראה לעיל) וכך נפתח פתח ללחצים ולטענות
של קיפוח מצד בעלי עניין. המשרד גם אינו יכול לתכנן פתיחת בתי ספר חדשים
בהתאם לצורך ולביקוש במשק.
דרכי פעולה להרחבת ההיקף של תלמידי החינוך
הטכנולוגי-מקצועי
תוכניות במשרד החינוך
משרד החינוך מנסה לאחרונה את תוכנית טו"ב ("טכנאים ובגרות"), שנועדה להרחיב
אתהיקףהלומדיםבחינוךהמדעי-טכנולוגי ולאתרתלמידיםבעלי פוטנציאל ללימודים