Background Image
Next Page  8 / 74 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 74 Previous Page
Page Background

ואינתיפאדת אוקטובר 0002). בלי קשר לשאלה מי צודק, הצד היהודי או הצד הערבי

– מדובר בעצם בחיכוך גובר בין שתי האוכלוסיות על כל תחום ועניין. התוצאה היא

שמאז ראשית ההתיישבות היהודית החדשה (2881 ואילך) מתרכז המרכז היהודי

במישור החוף מחיפה ועד גדרה-נגבה, ובשנים האחרונות התקדם דרומה עד אשקלון.

כל יתר חלקי ישראל, מישור החוף הצפוני, הגליל ההררי, עמק יזרעאל, כל שדרת

ההר (יהודה ושומרון, כולל ירושלים) והנגב הצפוני נעזבים מיהודים, או שיהודים

בכלל לא הגיעו אליהם, והריבונות היהודית שם הולכת ונחלשת.

במקביל, בכל מרחבי השוליים שציינו גדלה במהירות האוכלוסייה הערבית (בעיקר

מוסלמית), במספרים מוחלטים ויחסיים, בעוד האוכלוסייה היהודית שנשארה

בהם חלשה ונחלשת כלכלית וחברתית. הישות היהודית הולכת ומסתגרת בהדרגה

במרחב הישן-חדש מחדרה בצפון (חיפה ואזורה נתונים בנסיגה מתמדת גם הם)

. היחלשות

עד אשקלון בדרום ועד פרוזדור ירושלים וירושלים המערבית במזרח

השוליים היהודיים ובעקבותיהם קריסת מערכות השירותים בהם נובעת קודם כל

אם תימשך

מיתרונות המיקום בליבה. סיבה נוספת היא עצם החיכוך היהודי-ערבי.

מגמה זו, תממש ישראל במו ידיה את תוכנית החלוקה של האו"ם משנת 7491,

וגרוע מזאת – את תוכנית מוריסון-גריידי מתחילת שנות הארבעים של המאה

ה‑02, ותיכנס לתוך מרחב צר במישור החוף בלבד, שהחיים בו יהיו בלתי נסבלים

. יצוין כי אין זו ניו יורק שיש לה מרחב קיום מעבר לתחומיה, או

בגלל גודש וכאוס

כל גוש מטרופוליני צפוף אחר, שהעורף הפתוח שלו נגיש לתושביו. זהו מרחב צר שלא

יוכל להגן על עצמו מול האוכלוסייה הפלסטינית העוינת, שנעזרת במרחב הערבי

העוין בטבעת השנייה ובטבעת השלישית, ואין זה משנה כלל אם ל"מדינת תל אביב"

(ישראל) יש הסכמי שלום פורמליים עם כל מדינות האזור אם לאו.

המסקנה ברורה: בניגוד לכל תהליך גלובלי מוכר ומובן, ישראל אינה יכולה להשלים

, ובה בעת לקוות שגבולות

עם מגמות של התכנסות לליבה על חשבון הפריפריה

ריבונותה (הציוניים-יהודיים) לא יכורסמו בהדרגה, עד לרגע האל-חזור. התקווה

שפריסת מחנות צבא ושטחי אימונים יכולים להיות מענה לארוזיה זו היא תקוות

שווא, כפי שאפשר ללמוד ממה שקורה בנגב הצפוני ובצפון הארץ, וכפי שמלמד הניסיון

ההיסטורי בכל מקום בעולם.

ישאפוא לומר דברים ברורים ונחרצים, גםאםאין הם ערבים לאוזנםשל תושבי הליבה

המשך ההתכנסות של היהודים אל הליבה התל אביבית היא בבחינת

היהודית: