Background Image
Next Page  11 / 36 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 11 / 36 Previous Page
Page Background

10

וילות, בתי מגורים, דירות, מרינות, פארקי מים, קניונים, מתקני ספורט ומסעדות. שלושת האיים

מכילים מעל מיליארד מטרים מעוקבים של חומרי מילוי, חול וסלעים, כולם מחציבה מקומית.

. מדובר באוסף איים

The World

חלק אחר של הפרויקט, שנעצר בשלב זה, הוא פרויקט בשם

מלאכותיים מול חופי דובאי. זהו מעין ארכיפלג מלאכותי של 003 איים שקווי המתאר הכלליים

שלו מדמים את מפת העולם. האיים בעולם מסמלים מדינה או חלקי מדינה. בניית הפרויקט החלה

בספטמבר 3002 והיא מתבססת על שימוש בסלעים וחול שנחפר מקרקעית הים ללא סיוע בטון.

בשנת 9002 פורסם כי עבודות הבנייה בפרויקט הופסקו עקב השלכות המשבר הכלכלי העולמי. לא

פורסם מתי ואם יתחדשו העבודות ונודע כי מספר איים ניזוקו כתוצאה מעצירת הפיתוח )וייס 4102(

המרחב הישראלי

לישראל יש ניסיון מעשי מועט בבניית איים מלאכותיים: בחיפה, בזמן המנדט הבריטי, במשך ארבע

שנים )9291-3391( נבנה שובר הגלים בנמל חיפה, תוך העמקת הנמל ושימוש בחול שנשאב לצורך

ייבוש רצועת חוף של כ-063 דונם, עליה הוקם חלק מהעיר התחתית. באשדוד, בשנת 5002 הוקם

נמל 'איתן' שהינו הרחבה של נמל ה'יובל' שנבנה במקור בים הפתוח. ההרחבה כללה תוספת של

051,1 מטרים למזח הראשי ו-007,1 מטרים של רציפים חדשים בעומק ים של 5.51 מטרים.

ההתעסקות הרעיונית בבניית איים מלאכותיים לאורך חופי ישראל כפתרון חלופי למיקום תשתיות

ומגורים החלה על ידי חוקרים מהטכניון כמו שלף וצימלס )6991( צימלס שלף ובעז )6991(. שאשא

כתב על כך במכללה לביטחון לאומי עוד ב-5991. מיכאל בייט, חוקר מהמשרד לתשתיות, כתב על

האיים המלאכותיים ב-9991 ובאותה השנה כתבו על האיים גם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב

)קרן ושטרן 9991(. הנושא שוב הועלה בשנות ה-0002 על ידי חוקרי ים התיכון, כמו ניר, דורי ובן-

ארי )1002( ושוב על ידי יעקב ניר ב-5002.

אנשי הטכניון, פרופ' מיכאל בורט וד"ר מיכאל קון מנסים לקדם את רעיון הקמת איים מלאכותיים

מול חופי תל אביב וחיפה. פרופ' בורט )0102, 4102( הגה את רעיון "השדרה הכחולה", סדרה של

איים לאורך חופי ישראל, תוך הצעת שיטות מקוריות לבניית שוברי גלים ספוגיים ובניית איים,

אשר מקטינים משמעותית את הצורך בחומרי מילוי. אבן, גרטנר וקהת )3002( העלו רעיון להקמת

איים מלאכותיים מול רצועת עזה. המהנדס, הוגו מרום ניסה לקדם את רעיון העתקת שדה דב לים

)שליין 9991(, נושא שעלה על הפרק פעם נוספת בימים אלו על שולחן הממשלה. למעשה, בשנת

3791 פורסם מכרז להקמת אי מלאכותי לשדה דב, אולם בשל מלחמת יום הכיפורים בוטל המכרז.

במטרה להיערך למתן פתרונות לתחזיות של גידול האוכלוסין בישראל החליטה ממשלת ישראל

לבחון היתכנות להקמת איים מלאכותיים נוכח חופי ישראל בים התיכון. בשנת 6991 חתם ראש