Background Image
Next Page  29 / 80 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 80 Previous Page
Page Background

28

(

Caissons

קאיסונים )

קאיסונים הם אלמנטים טרומיים )איור 11( בעלי צורת קופסה מלבנית או עגולה במידות של עד

עשרות מטרים לכל צלע עשויים מבטון מזוין שניתן לצקת אותם בחוף ולגרור אותם לאתר הבנייה,

שם הם משוקעים. הקאיסונים יכולים לשמש כשובר גלים וכבסיס לעגינה ולמתקני נמל שונים.

שיטה זו ותיקה ואף הרומאים יישמו אותה במים עמוקים.

, מתבצע

Composite Structures

בשיטה היפנית להקמת שוברי גלים במים עמוקים, הנקראת )

שילוב של קאיסונים מבטון המונחים על גבי שובר גלים מטובע או על גבי סוללות מחומרי מילוי

שונים. בעזרת שיטה זו ניתן לבנות בעומקי מים גדולים יותר. עיגון הקאיסונים לקרקעית הים או

לשוברי הגלים המטובעים, וצורתו של הקאיסון נעשים בשיטות שונות )איור 21(, בהתאם למצעים

ולמשטר הגלים, חישובי מאמצים ומניעת כשלים, מניעת גריפה, דרגת דחיסות המצע עליו מונחים

הקאיסונים וכיו"ב צריכים להתבצע בעת התכנון המפורט.

בעולם נצבר ניסיון רב בבניית איים באמצאות קאיסונים מתחילת המאה. קיימות בעולם שיטות

בנייה חדשות עם קאיסון בעומק מוגבל שאינו דורש מילוי )איור 31(, דבר שיכול להוות יתרון

משמעותי בישראל, אשר לה מגבלה של חומרי מילוי זמינים בכמויות הנדרשות )על כך נדון בהמשך(.

גם בישראל קיים ניסיון בשימוש בקאיסונים למבנים ימיים. לדוגמה, ממידע שהתקבל מחברת

נמלי ישראל )חנ"י(, בהקמת נמל היובל באשדוד נעשה שימוש בקאיסונים כחלק מבניית הרציפים.

מידות הקאיסונים, אשר נבנו בסמוך למזח, הם

02 מ', הקאיסונים הושטו לאתר ההקמה,

x40

שם שוקעו ומולאו בחול. עומק המים במקום

הוא 01-21 מ'.

איים צפים

התכנון הרעיוני החדשני הוא פיתוח איים

טיפוסיים צפים )אבי-טיפוס( המעוגנים בים

באלמנטים מיוחדים )איורים 41, 51(. איים

אלו יהיו מושפעים מהסביבה הימית, מהנוף

הימי ויתנו מבט אל תוך הים ואל החיים התת-

ימיים. הבנייה היא בנייה מודולארית מתועשת,

שניתן ליישמה במפעלים או במספנות ולהשיט

את החלקים המתועשים לאתר הימי.

: קאיסונים מבטון מזוין, יצוקים ביבשה

איור 11

ומוסעים לאתר