16
משפחות ויחידים לקיים את אורח החיים בסתר, אך ברבות השנים, בעקבות לחץ סביבתי, הלשנות
וקשיים, נחלש כוחם. יהודים שנאסרו שימשו תמרור אזהרה ליתר היהודים. למעשה, למן שנות
העשרים בא הקץ על הריכוזים החרדיים בשטחי בריה"מ. בשנת מותו של סטאלין (3591) כבר
נעדרה יהדות בריה"מ כל סממן חרדי (יודפת 0791: 231-041; סלוצקי 8691).
– שלא כקהילות החרדיות בברית המועצות, שנידונו לכליה, בפולין
עצמאות פולין (8191-9391)
העצמאית שלאחר מלחמת העולם הראשונה היו ליהודים אוטונומיה דתית וחופש פולחן מוחלט.
הדבר הוביל בין השאר לשגשוגן של חצרות חסידיות, להקמת ישיבות, בתי מדרש ו"חדרים" ולפריסת
רשת בתי הספר "בית יעקב" לבנות. החסידויות הדומיננטיות בפולין בין המלחמות היו גור, ויז'ניץ
והיו גם עשרות חסידויות בולטות פחות, ואף קהילות של מתנגדים. כשליש מתוך 3.3 מיליון
2
ובעלז,
היהודים שחיו בפולין ערב מלחמת העולם השנייה היו חרדים, והיה זה הריכוז החרדי הגדול בעולם.
בד בבד עם שגשוג הקהילות היהודיות ובהן החרדים בפולין, התעצמו גלי האנטישמיות והתבטאו
ובהטלת מסים על סוחרים יהודים. שלא
3
בין השאר בנומרוס קלאוזוס בגימנסיות ובאוניברסיטאות
כתושבים הפולנים ש-%08 מהם עסקו בחקלאות בשנות העשרים, %86 מיהודי פולין היו סוחרים
ובעלי מלאכה, ובהם החרדים. מפלגת פועלי אגודת ישראל, שנוסדה בעיר התעשייה לודז', הייתה
אחד מסמלי עבודת הכפיים של החרדים, אך ככלל, הדומיננטיות התעסוקתית שלהם הייתה בתחום
המסחר והכספים. עדות לכוחם הרב של החרדים בפולין היא התארגנותם הקהילתית והפוליטית
והשתלבותם בפוליטיקה של פולין העצמאית, שבה הייתה ללאומים שישבו בתוכה זכות הצבעה
יים (הפרלמנט הפולני). המפלגות אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל גרפו כ-%03
ֵ
בבחירות לס
מקולות היהודים ואף הכניסו נציגים לסיים. למותר לציין כי רוב יהודי פולין (%88) הושמדו בשואה,
ובכך בא הקץ גם על הריכוז החרדי באזור זה (מלר 8691; אטינגר 9691; ברטל ופרנקל 5991).
שקיעת היהדות החרדית
- עליית האנטישמיות במדינות אירופה והאצת תהליכי החילון והמודרניזציה הובילו לפירוק
אירופה
המבנה הקהילתי שהיה נחוץ והכרחי במאות הקודמות ליהודים שהודרו מן החברה הכללית. אולם,
משנפתחו לפניהם דלתות החברה הנוצרית, הם ויתרו בהדרגה על המחויבות הקהילתית והדתית
והשילו מעליהם את הכסות האורתודוקסית. החרדים שחיו במערב אירופה בעת ההיא הבינו כי
יתקשו לשמר את אורח החיים שלהם כיחידים וכמשפחות יחידות, ועל כן ניסו להתאגד כקהילות,
2 התעתיק העברי התקני הוא בלז, אבל מכיוון שהכתיב בע' התמסד, השארנו אותו כך. שמות חסידויות גם הן
אויתו בספר זה בדרך כלל בכתיב שהתמסד. המחברים
, לטינית, פירושו "מספר סגור", כלומר מספר מוגבל של יהודים שמותר לקבל ללימודים
Numerus clauses
3
במוסדות אלה ולא יותר. חוק הנומרוס קלאוזוס הוחל ברוסיה בשנת 7881 ובוטל אחרי המהפכה הבולשביקית.