132
ים, צפופים, אורבניים,
ִ
ר
ָּ
כ
ּ
חמישית (%02) בחרו לנפוש בגוש דן ובירושלים, שלפי תפיסתם הם מו
נעדרי אטרקציות ובעלי מובהקות חילונית. יתרה מזו, מכיוון שמוצאם של רבים מהחרדים הוא
מאזורים אלה, נטייתם המובנת היא לחפש מרחב שונה לשם יציאה מהשגרה. כזה הוא גם אזור דרום
הארץ, המועדף על כ-%52 מכלל הנופשים החרדים. באזור זה, היעדים העיקריים הם ים המלח,
מדבר יהודה ואף אילת (בעיקר אברכים צעירים). בולטים בהיעדרם מרשימת האזורים והיעדים
המועדפים על הנופש החרדי הם אזורי יו"ש, ותל אביב וסביבותיה. אשר לחיפה וערי החוף נתניה
ואשדוד, יחס הנופש החרדי אליהן אמביוולנטי וחופשתו בהן מוגבלת למרחבים החרדיים ולחופי
) (תרשים 22).
Cahaner and Mansfeld
הרחצה הנפרדים (משרד התיירות 7002; 2102
על ההשתרשות של תופעת התיירות בחברה החרדית מלמדת בין השאר בדיקת מספר הפעמים
בשנה שהחרדי יוצא לנופש. לפי נתוני משרד התיירות לשנת 7002, כ-%06 מהחרדים יצאו לנופש
פעם אחת, וכ-%04 יצאו יותר מפעמיים. כשני שלישים (%46) מהיציאות לנופש נמשכו לכל היותר
יומיים. נראה שבכל הנוגע לתיירות הזוגית, ההורים היוצאים לנופש מוגבלים בזמן הן בגלל הילדים,
הן בגלל הצורך לשוב הביתה לקראת שבת. ככלל, בכל סוגי ההרכבים – תיירות זוגית, משפחתית,
קהילתית או מגדרית – תקופת הקיץ היא המועד המועדף על החרדים ליציאה לחופשה ביטוי נוסף
להשתרשות תרבות הנופש בחברה החרדית אפשר למצוא בנתוני מקום הלינה של הנופש החרדי.
%16 מהחרדים שנפשו בשנת 7002 לנו במהלך חופשתם בבתי מלון. בקרב היוצאים לחופשה
Cahaner and
זוגית נתון זה היה גבוה אף יותר (%57) (פז ואחרים 8002; משרד התיירות 7002;
) (תרשים 32).
Mansfeld
2012
תופעה מעניינת נוספת, אם כי שולית בהיקפה, בנושא הלינה במסגרת הנופש קשורה בהתפתחות
טווח רחב של חלופות למלון. מדובר בלינות של חרדים בדירות נופש, בקיבוצים, בצימרים, בהוסטלים
לצעירים וכיו"ב. אולם רוב העדפות אלו חלות רק על %3‑%5 מכלל העדפות הלינה של הנופשים
החרדים, צימרים (%81). נוסף על השהייה בבתי המלון החרדיים הקלאסיים והמוכרים בנתניה (גלי
צאנז), במירון, בצפת (מלון רון), בטבריה (מלון אריסטון), בירושלים (מלון פרימה פאלאס) ואחרים,
גוברת בשנים האחרונות המגמה לנפוש בבתי מלון חילוניים (דן, הילטון, קלאב הוטל ואחרים) (מפה
52). מלונות אלו ממוקמים הרחק מהקהילה ומהאווירה הדתית-חרדית, וכוונת השוהים בהם היא
לבלות וליהנות מהיצע האטרקציות והשירותים העשיר והמגוון שמוצע בהם בלא צורך לחשוש
מעינו המשגיחה של בן הקהילה והשכן ומכל לחץ חברתי אחר. בתי המלון החילונים ברחבי הארץ
כבר מכירים את המגמה החדשה, וברבים מהם מוצעים מסלולי לינה ונופש ייעודיים למגזר החרדי.
לרוב, לנופש בבית מלון חילוני יוצאים בעיקר זוגות (משרד התיירות 7002; קלין-אורון 7002;
.)
Cahaner and Mansfeld
2012