26
עשורים נראה ירידה דרמטית בביקוש לתעלה. מכאן יש לצפות להשלכה ההיפותטית הבאה: הזנחת
המזרח התיכון מצד המעצמות הגדולות, שאולי תאבדנה עניין בצומת תחבורתי-גאופוליטי זה
שיהיה פחות חשוב, או כלל לא רלוונטי. חשוב לציין, כי דבר זה עלול לקרות בלאו הכי, גם ללא כל
קשר להשפעות שינויי אקלים. עם ירידת חשיבותו של הנפט במזרח התיכון, או בעקבות התחזיות
הפסימיות של התגברות הפיראטיות הימית, כמו במיצרי הורמוז ובבאב אל-מנדב. הדבר האחרון
שעלול לקרות הוא התדרדרות המשילות בכל המדינות לאורך ים סוף, כולל מצרים. אם המתואר
לעיל יתגשם, המסקנה תהיה ברורה – המערב ידיר רגליו מאזורנו.
. הדרך מקוריאה לבריטניה: הנתיב הארוך דרך תעלת סואץ (הנתיב הימי הישן), והקצר
איור 3
(הנתיב הימי החדש)
גרינלנד
מיצר ברינג
איסלנד
אנגליה
צרפת
ספרד
גיברלטר
תעלת סואץ
מיצרי באב
אל מנדב
ישראל
יפן
סין
רוסיה
הודו
מיצרי מלקה
הנתיב הימי החדש
הנתיב הימי הישן