Background Image
Next Page  26 / 51 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 51 Previous Page
Page Background

25

סוגיית צמצום כמות המזון הזמינה ושינוי בעלויותיו תגרום למדינות העולם העשיר להיות פחות

נדיבות ולתרום פחות מזון למדינות החלשות, שהן גם הנפגעות העיקריות משינויי האקלים.

"אנוכיות" זאת תהיה מובנת, שכן הצורך להאכיל את האוכלוסייה המקומית גובר על הצורך ההומאני

לשלוח מזון ולשלם עבור שינועו ללא תמורה כלשהי למדינות העולם השלישי. יכולתו של האו"ם

לסייע ללא עזרת התורמות האירופיות והצפון אמריקניות העיקריות, תהיה מוטלת בספק רב.

התדלדלות הקרקע החקלאית, שממנה ניתן לייצר מזון, גוררת בעקבותיה תמורות נוספות. מדובר

מדינות

72

בניאו-קולוניאליזם בדרום אמריקה, דרום-מזרח אסיה, אך בעיקר ביבשת אפריקה.

המפרץ הפרסי העשירות משקיעות הון רב בקניית, הקמת ואחזקת חוות חקלאיות המייצרות מזון.

ייתכן

73

המשקיעים העיקריים הם פרטיים, אם כי ישנן עדויות להתערבות ותמיכת הממשלות בעניין.

והתופעה אפילו תתעצם מאחר ומדינות אחרות (סין, הודו, ערב הסעודית) כבר גילו התעניינות

בנושא, ובעזרת ארגון הסחר העולמי אימצו את המודל. שאלת המוסריות של גידול המזון והעברתו

מהיבשת "הרעבה" והצמאה למים (שילכו להשקיית התוצרת הזרה) נשארת פתוחה, אך בינתיים לא

74

גורמת להתנגדות רצינית כלשהי.

שינוי אקלים, תחבורה וגאופוליטיקה

לעליית מפלס פני הים ולהמסת קרחוני הקוטב יש השפעה גדולה על חלוקת המשאבים של האזור

פתיחת הנתיב הצפוני, שיקשר בין מזרח אסיה (יפן, סין)

75

הארקטי ועל נתיבי התחבורה העולמיים.

אירופה הצפונית, רוסיה, ומערב קנדה וארה"ב, תקצר משמעותית את זמן ההובלה ועלויות התובלה

הימית.

בהקשר זה ניתן להרבות בהוכחות סטטיסטיות מעייפות, אך מספיק להתרשם מהמפה הסכימטית

המציגה שתי חלופות למסלולי הסחר העולמי: הקצר יותר – בדרך הצפונית, והארוך יותר – דרך

תעלת סואץ היקרה, הלא בטוחה והמאוימת (איור 3).

כמובן שהדרך הצפונית עדיפה. למסקנה הגיונית ופשוטה זו משמעויות מרחיקות לכת על הנתיב

המסורתי דרך תעלת סואץ, על מצרים המתפרנסת ממנה ועל כלל מזרח התיכון. ייתכן וכעבור מספר

Blas, J. 2008. UN warns of food neo-colonialism.

Financial Times

, 19.8.2008.

i

72

Hallam, D. 2009. Foreign investment in developing country agriculture – issues, policy

73

implications and international response.

Global Forum on International Investment VII

(Session

2.2: Promoting responsible international investment in agriculture), OECD (7-8.12.2009).

i

Sanders, E. 2008. Foreigners farm for themselves in a hungry Africa.

Los Angeles Times

, 28.9.2008.

i

74

Zellen, B. 2009.

Arctic Doom, Arctic Boom: The Geopolitics of Climate Change in the Arctic

. Santa

75

Barbara, Denver, Oxford: Praeger; Chircop, A. 2007. Climate Change and the Prospects of

Increased Navigation in the Canadian Arctic.

WMU Journal of Maritime Affairs

, 6(2), 193–205.

i