18
דרגות מגניטודה הפרש בין שתי רעידות האדמה. אנחנו מגיעים לפקטור של שבע מאות, תשע
מאות כמעט.
אין בהכרח קשר בין עוצמת רעידת האדמה לנזקים שהיא גורמת. לדוגמא: בשנת 8891
התרחשה בארמניה רעידת אדמה בעוצמה 8.6. ברעידת אדמה זו נהרגו שלושים אלף איש והיא
גרמה לנזק כלכלי של 056 מליון דולר. כשאני אומר נזק כלכלי של 056 מליון דולר, אני מתכוון
לנזק שנוצר בתוך 01 דקות, בעשר דקות הראשונות. אחרי זה יש נזקים נוספים - מאבדים
שווקים, אי אפשר להפעיל מפעלים, אי אפשר למכור סחורות וכו'. במקרה של רעידת אדמה
בארמניה הנזק המיידי הוא של 056 מליון דולר.
שנה אחרי זה ב-9891, בסן פרנסיסקו, אזור שהוא הרבה יותר מאוכלס, התרחשה רעידת
אדמה בעוצמה של 9.6, שהיא בעצם אותה עוצמה כמו זו שבארמניה. ברעידת האדמה של סן
פרנסיסקו היו 26 הרוגים ונזק כלכלי של ששה מיליארד דולר. על פי דוגמה זו ודוגמאות דומות
ורבות אנו מזהים חוק מאוד פשוט, ככל שהמדינה יותר מפותחת הנזק הכלכלי יותר גדול. ככל
שהמדינה פחות מפותחת, מספר ההרוגים ומספר הפגיעות בנפש יותר גבוה.
הצפי לגבי מדינת ישראל: מבחינת ההרוגים נספוג אבידות כמו מדינה לא מפותחת, ומבחינת
הנזק הכלכלי ניפגע כמו מדינה מפותחת, ולזה יש לנסות להיערך.
רבותי, אין אפשרות להיערך לרעידת אדמה, אלא בדרך אחת בלבד: להבטיח את עמידותו של
הבניין. אין רעידות אדמה מסוכנות, יש רק בניינים מסוכנים. בשום רעידת אדמה, האדמה
לא נפתחה, ולא קרה שאדם נפל בפנים ומת. האנשים מתים בגלל שנפגעו מבלוק בראש, ואת
הבלוקים אנחנו שמנו.
הנושא שהוא עיקר עיסוקנו הוא לבנות את הבתים החדשים כפי שצריך. יש לנו תקן טוב,
אפילו הייתי אומר תקן מצוין, אך לא נקי מבעיות. יש בעיות כי אין לנו נתונים. לשמחתנו אין
לנו נתונים, כי אין לנו רעידות אדמה חזקות מספיק בשביל לקבל נתונים ניסיוניים מהשטח.
אנחנו מעתיקים ממקומות אחרים, ולא תמיד נכון להעתיק, אבל פה אני רוצה להדגיש דבר
אחד: מי שאחראי על אכיפת התקנים זו הרשות המקומית. מי שמאשר לכם בית זו ועדת
התכנון המקומית, ולא שום גורם ממשלתי.
הרשויות המקומיות לא מקפידות כי הן לא יכולות להקפיד. מהנדסי הערים לא מסוגלים
לעשות זאת. פעם התערבתי עם מהנדס עיר שבמקום תכניות חישוב אני אצרף לבקשה להיתר